Referat konstituerende FAU-møte

Dato: Torsdag 16. oktober kl. 18:00

Saker:

1-25/26. Konstituering og valg

Ingen stilte til valg som leder for FAU, og det ble derfor loddtrekning av leder.

Leder: Richard Zijdemans(10C)

Vara: Lise Østebø (8A)

Sekretær: Edith Oline Urke (10E)


2-25/26. Møtekalender og tidspunkt

FAU-møter 2 ganger pr halvår, eller etter ønske fra FAU.

16. Oktober, 2.Desmber, 4. Mars, 2. Juni

 

3-25/26. Ordning med natteravn for foresatte på 9. trinn

FAU stilte seg positive til at ordningen med natteravn fortsetter slik den har vært og lister med natteravn sendes ut, det er mulig å bytte om det ikke passer. 

Kan dere ikke møte på oppsatt dato ber vi om at det byttes internt på listene før dere ev. må melde forfall til Frivilligsentralen (astrid.mortensen@flekkefjord.kommune.no). 

Natteravn ordningen er til for at ungdommene skal møte trygge og synlige voksne i bybildet, spesielt i områdene Flekkefjord Sparebank Arena, Spira, sentrum og rundt Amfi. 

Målet med å ha natteravn er å forebygge rus-, volds- og skadeverksproblematikk. Vi håper at natteravnene vil ha en positiv effekt på dette og bidrar til at våre ungdommer oppholder seg i trygge miljøer i Flekkefjord sentrum. 



 

 

4-25/26 Miljøråd FUS ved Lillian Eigeland Nilsen

Se segen presentasjon.

St.meld 34 En mer praktisk skole er bakgrunnen for at vi jobber for en mer praktisk og variert skolehverdag.

Lillian forteller om hvordan FUS jobber med undervisning utenfor klasserommet.

Elevene må oppleve, uttrykke og teoretisere, fokus på en mer praktisk undervisning.

Skolen søker om midler fra Lister friluftsråd til å bruke uteområde til uteskole med mulighet for kjøkkenhage, gapahuk og treningsapparat. Hver klasse har en kjøkkenhage. 

Det er mange som bor her har lite naturområde her på Uenes, ønsker å gjøre området tilgjengelig for alle. Både til undervisningsformål og til rekreasjon.

FUS startet dette året med miljøråd for å jobbe med en bærekraftig skole for alle. Elevene som ble valgt er følgende:

Et bilde som inneholder tekst, kvittering, nummer, FontKI-generert innhold kan være feil.

 

5-25/26. Sammen for et godt skolemiljø

Skolen opplever økt uro og stygg språkbruk. Dette ønsker vi å endre på sammen med elevene. 

Rektor:

Hvordan kan vi få fram alle de flotte ungdommene og snu en negativ trend med språkbruk, hærverk og uro?

Ukentlig hærverk og griseri

Fyrverkeri i skoletiden

Teknisk senter opplever også hærverk og brannstifting

Elevrådet:

Klassemiljø: hva sier eleveneàtilbakemelding fra elevrådet

Godt miljø i alle klassene

Mange melder om stygg ordbruk, banning og noen rasistiske ytringer

Enkelte ødelegger ting i klasserommet når voksne ikke ser det

De forteller at det er noen få som ødelegger for hele klassen

Rektor ønsker at vi sammen med foreldre skal jobbe for et trygt og godt miljø, uten skadeverk eller krenkende språkbruk.

FAU:

Tydelige konsekvenser og forventninger til elever

Har elevene mulighet til å melde fra til noen. 

Felles reaksjon, slik gjør vi det her

 

 

 

6-25/26. Tematur v/tematur komitèn

Tematur-komite ønsker tilbake til Polentur, det blir en økt kostnad. Ønsker at FAU er positive til at Tematur komiteen jobber mot politiske utvalg for å få det opp som sak. Tematur-komiteen ønsker Polentur, fordi det er en tur med størst opplevelse. Målet er å få ned foreldrekostnaden. For å gjennomføre en slik tur er det behov for å ha må ha med 26 foreldre. Det koster mye penger og det krever at foreldre stiller opp på dugnader. 

FAU er positive til at komiteen jobber for en Polentur med besøk i de store konsentrasjonsleirene. Ved avstemning ble det 9 av 10 som stemte for forslag om å reise til Polen istedenfor Tyskland på tematur. 

 

 

 

7-25/26. Eventuelt

Innmeldt sak fra 9.trinn

1. Anmerkninger: Ønsker at bruken av anmerkninger for adferd og glemming tas opp som tema på FAU-møte.

På første foreldremøte ble vi presentert med utfordringer rundt adferd og negative hendelser, og vi ble oppfordret til å følge opp hjemme. Da synes jeg det er naturlig å se nærmere på hvordan skolen jobber med relasjonsbygging, og om det kan være større fokus på dialog og støtte framfor konsekvenser og lett hengende anmerkninger.

Forskning fra blant annet UiS, NTNU og Udir viser at anmerkninger alene har liten effekt på elevers adferd, og at de kan skape motstand og distanse hvis de brukes uten oppfølging. Flere elever opplever også at anmerkninger brukes som trusler, og at praksisen varierer mellom lærere, noe som kan virke urettferdig.

Skoler som kombinerer tydelige forventninger med relasjonell oppfølging og refleksjonssamtaler får derimot bedre resultater for både miljø og trivsel – i tråd med verdiene i Læreplanverket (LK20) om sosial kompetanse og konfliktløsing.

Jeg tror dette kunne vært en konstruktiv diskusjon i FAU – og et fint utgangspunkt for å finne felles forståelse mellom hjem og skole for hvordan vi best støtter elevene. Bruk av anmerkning for atferd og orden. Oppleves urettferdig og at det brukes svært ulikt. Har skolen en felles praksis på dette.

Svar: Orden og oppførselskarakter settes på bakgrunn av skolereglene(kommunale) og skal ut fra det ha en felles praksis, men det praktiseres nok noe ulikt fra klasse til klasse. Dette er et tema vi har fokus på, og kan bli bedre på å praktisere likt. Tar det opp som tema på neste FAU, innspill fra FAU på hvordan vi kan løse dette?

2. Etter gym og svømming er det for mange elever i garderoben sammen, de er redde for å dusje eller være i garderoben.

Rektor sjekker opp i garderobeforholdene og gir tilbakemelding til FAU på neste møte.

 


Ref

Elisebeth Åvesland

Rektor Flekkefjord ungdomsskole